Misforståelser i Børsens teatertal

Misforståelser i Børsens teatertal


20.05.2009

Susan Grønbech skriver i en artikel i dagens Børsen, at Københavns Teaters administrationsudgifter er vokset fra 6,6 mio. kr. i sæson 2005-06 til 15,8 mio. kr. i dag. Hun fremhæver blandt andet, at der har været kritik af, at Københavns Teater årligt bruger godt 4,5 mio. kr. af de 15, 8 mio. kr. på fælles markedsføring for teatrene.


Susan Grønbech sammenligner desværre tal, der ikke kan sammenlignes. Hun oplyser nemlig ikke, at også Københavns Teaters forgænger, Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab (DST), brugte penge på fælles markedsføring af teatre. Disse midler skal tælles med, hvis udgifterne fra sæson 05-06 skal sammenlignes med udgifterne i dag.


I sæson 05-06 brugte DST således 5,3 mio. kr. på markedsføring. Disse penge blev alene brugt på det årlige storkøbenhavnske sæsonmagasin Ta’ i Teatret.


Da Københavns Teater fra og med sæson 06-07 overtog efter DST, blev udgifterne til Ta’ i Teatret mere end halveret, og der blev derfor i budgettet plads til andre fælles markedsføringsinitiativer.


Endeligt skal det nævnes, at DST’s sekretariats- og fællesudgifter i sæson 05-06 var 7,1 mio. kr. og ikke 6,6 mio. kr. Til sammenligning var Københavns Teaters udgifter til sekretariatet 7,5 mio. kr. i sæson 07-08.



Yderligere oplysninger

Kommunikationskonsulent i Københavns Teater Marianne Strøm Hansen, tlf.: 21 45 24 40